tisdag 19 november 2013

Loy krahtong

I torsdags var det storsamling på Sanuk svenska skolan och vi fick hjälpa våra barn att göra krahtonger till söndagens stora firande av Loy krahtong som är en av Thailands största helgdagar.


Man gör en "båt" av bananstam som kläs  med bananblad och blommor. Lovis pysslade på riktigt bra och gjorde det mesta helt själv. 

Rökelse,ljus och sedan hårstrå och nagel från oss samt en peng läggs i båten. Meningen är att man sen sjösätter båten med ursäkter om allt dumt man gjort mot andra, sig själv och naturen och man blir förlåten. (Det brukar tydligen vara rätt vilda fester kvällen innan då allt ändå är förlåtet dagen efter). Många skickar också upp lyktor med lyckönskningar. 



Vi åkte på söndagen till Old town och satte Lovis krahtong i vattnet vid piren. Det var för mörkt för kort tyvärr men det var väldigt vackert med alla ljus på havet. 


Det var stort firande med marknad, skönhetstävling, musik mm. 

Vi har också hunnit med en båttur under lördagen som var trevlig. 


Lovis snorklade för första gången vilket gick bättre än väntat. 


Vi besökte Maya bay på Koh phee phee vilket ju var kul att se men så överfull av turister att det var trångt. Det var där man spelade in The Beach. 


Sen var det stop för snorkling i 30 min och sedan lunch på Bamboo Island vilket var mycket gott. Slutstoppet var Phee phee town där vi mest badade och matade fiskar med banan. Vi hade en väldigt bra dag tillsammans och somnade gott allihop på kvällen. 

Vi har också varit en tur till long beach där jag blivit biten av hemska sandflugor. Jag tål dem verkligen inte och svullnar upp och får ont förutom kliet. 

I dag är Lovis på utflykt med barngruppen till Mangtoveträsket.  Hon såg verkligen fram emot " utflykt utan er". Hon börjar bli stor!

Jag har fått iväg Daniel på ett yogapass också! Han blev inte hel-såld men säger att han gärna yogar med mig hemma. Jag har hunnit med fyra pass här och hoppas på att få till två till innan vi åker på söndag. 

Min pappa tror att vi blir smala här med all yoga, löpning med mera men sanningen är att vi inte rör oss så mycket mer i värmen plus att det slinker ner en och annan öl, glass, chips osv. Och tempura! En bra blandning. 










Inga kommentarer: